2. Modulopgave
- Et undervisningsforløb, udvikling af undervisningsmateriale og egen undersøgelse
Del 1: Arbejdsproces
Brainstorm
I vores proces, lagde Cholada og jeg ud vi ud med at brainstorme på, hvilket emne/projekt, som vi ville bruge som omdrejningspunkt i vores undervisningsforløb. Vi besluttede fra start, at vi gerne ville udvikle et forløb til vores praktikskole - en 3.4. klasse.
I begyndelsen har vi ideer som kostumer, natlampe og skærmebræt. På nettet fandt vi en underviser, der havde arbejdet med at lave cirkusknager, hvilket vi blev inspireret af og derfor faldt valget på knager.

Da vi ønskede, at arbejdet skulle have en vinkel begyndte vi igen at brainstorme på knager og valgte endte med at stå mellem superhelte og "til en du holder af". Vi endte med at gå med "til en du holder af" og besluttede, at vi hver især skulle udvikle en knage sideløbende med udviklingen af undervisningsplanen, hvor vi selv prøvede kræfter med emnet.
![]() |
Fælles arbejdsbord |
![]() |
Skitsering og udvælgelse af genstande |
Da jeg havde udvalgt genstande, opskalerede jeg formen og skar tegningen ud, så den kunne øverføres på en træplade, som vi havde valgt skulle udgøre grundmaterialet og "baggrunden" på knagen.

![]() |
Udvælgelse af knagestørrelse |


Da jeg ikke var tilfreds med dette, besluttede jeg at prøve igen og lagde denne gang ud med at skabe en fornemmelse af net i baggrunden og en fjerbold i forgrunden.

Efter mange timer med brodering skulle knagen til at samles, kagerullen og spillekortene udsmykkes. Jeg valgte at male bagrunden på spillekortene og klistre papfigurer ud i stedet for at tegne eller male, da dette gav et mere skarpt udtryk. På kagerullen malede jeg med farveblyanter for at skabe en blød graduering af træfarven, så rullen fik mere form.
Knagen sleb jeg og valgte at binde noget rødt garn rundt om det lige stykke, så den ligeledes deltog i fortolkningen af knagen til min mormor. Det endelige resultat kom til at se sådan ud:
Del 2: Teknikprøver
Del 3: Undervisningsforløb
1. Undervisningsgang: “Præsentation af
projekt”
Mål
Egne mål:
- At skabe relation
lærer/elev imellem
- At eleverne opnår en
forforståelse for forløbet ved at få et overblik over UV planen og se eksempler af produktet.
- At eleverne påbegynder
deres designprocess
Vidensmål (fra ffm):
Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Dagsorden:
- Præsentation
af os og dem + leg
- Overblik over ugerne - vi visualiserer på et ark
- Præsentation
af projektet “Lav en knage til én du holder af”:
- Billedinspiration i form af eksempler på knager
- Vi viser vores egen knage
- Vi
taler fælles om, hvem de kunne forestille sig at lave knagen til
- “Profilpapiret”
udleveres og personen udvælges
- De
udfylder “profildelen” på papiret
- Vi
samler op og hører, hvad hinanden har fundet ud af
- De
begynder på at tegne mulige genstande eller andet, der kunne karakterisere
deres person (Mappe med hjælpetegninger udvikles)
- Oprydning
- Opsamling
Evaluering:
- Vi taler løbende med
eleverne enkeltvis og fælles
- Fælles slutevaluering -
dagens erfaringer og aktiviteter deles
2. Undervisningsgang: “Profilpapir”
Mål
Vores egne mål:
- At eleverne arbejder med
at finde på ideer bl.a. via skitser
- At de med støtte kan
forholde sig selektivt og kreativt til hvilke muligheder, de har for at gengive
motiver til knagen
Færdighedsmål (fra ffm):
- Eleven kan skitsere
eller formulere enkle ideer indenfor givne rammer herunder med digitale
værktøjer
Dagsorden:
- Vi stiller vores knage frem til at hjælpe hukommelsen
- Status - hvad lavede vi sidste gang og hvad skal der
ske i dag
- Profilpapir
- Hvilken person har I valgt at lave knagen til?
- Arbejde videre med ‘profilpapiret’.
- Fortsætte skitser på papir (støtteskitser)
- Tegne skitse over på pap og klippe den ud
- Overføre skitse til plade
- Oprydning
- Opsamling
Evaluering:
- Vi taler løbende med
eleverne enkeltvis og fælles
- Delmål: At eleverne har
fået lavet deres skitse
- Fælles slutevaluering -
dagens erfaringer og aktiviteter deles
3. Undervisningsgang “Udskæring af
træplade med løvsav”
Mål
Egne mål:
- Eleverne får kendskab og
erfaring med brug af løvsav – herunder at de kan følge den optegnede linje med
saven og kan fornemme det træk de skal bruge for at save så optimalt som
muligt.
Færdighedsmål og
vidensmål (fra ffm)
Eleven kan navngive og anvende
grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
Eleven kan afprøve
materialer og teknikker i konkrete sammenhænge
Eleven har viden om
grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
Eleven har viden om
afprøvning af materialer og teknikker
Dagsorden:
- Fælles
status
- Træværksted:
- Instruktion til løvsaven
- Bagpladen til knagen skæres ud
- Krogen skæres ud (skabelon udleveres)
- Evt. laminere krogen
- Oprydning
- Opsamling
Evaluering:
- Vi taler løbende med
eleverne enkeltvis og fælles
- Fælles slutevaluering -
dagens erfaringer og aktiviteter deles.
- Delmål: Alle får
udskåret træpladen og knagen
4. Undervisningsgang ‘Udsmykning af
Knagen’
Mål:
Egne mål:
- Eleverne får indblik i
forskellige teknikker og deres anvendelsesmuligheder
Færdighedsmål og
vidensmål (fra ffm):
- Eleven kan kombinere
materialer til et produktudtryk under instruktion
- Eleven har viden om
bløde og hårde materialer
- Eleven har viden om
enkle materiale forarbejdning
Dagsorden
- Fælles status
- Vi viser forskellige teknikker (maleri, flet, broderi,
strik, collage)
- De udvælger to teknikker, som de gerne vil bruge til at
udsmykke deres knage
- Værkstedsarbejde
- Oprydning
- Opsamling
Evaluering:
- Vi taler løbende med
eleverne enkeltvis og fælles
- Fælles slutevaluering -
dagens erfaringer og aktiviteter deles
5. Undervisningsgang ”Udstilling”
Mål
Egne mål:
- Eleverne formår at
anvende udvalgte teknikker, og kan forholde sig til den proces, som de har
været igennem
Færdighedsmål (fra ffm):
- Eleven kan fremstille
egne enkle produkter efter oplæg
- Eleven kan præsentere
eget produkt, herunder med digitale værktøjer
Dagsorden:
- Fælles
status
- Færdiggør
knagen
- Oprydning
- Ophængning
i klassen eller på gangen
- Fremvise
vores produkter
- Evaluering
og tak for denne gang
Evaluering:
- Vi taler løbende med
eleverne enkeltvis og fælles
- Fælles evaluering på
hele forløbet ud fra forberedte og aktuelle spørgsmål såsom: Hvad har jeg
lavet? - Hvilke materialer har jeg arbejdet med?Hvordan
har jeg arbejdet med materialet? osv.
Del 4: Undervisningsmaterialer
I forbindelse med at eleverne skal arbejde med forskellige teknikker, har Cholada og jeg udviklet to forskellige undervisningsmaterialer. Det ene er en trin-for-trin-instruktion og det andet er en instruktionsvideo. Vi ønskede her at afprøve to forskellige medier til at instruere i, da begge har sine fordele og ulemper. Resultatet kom til at se sådan ud:
Video med 3 forskellige broderisting og instruktion
Trin-for-trin-guide om at flette med fire snore
________________________________________________________________________________
1. Modulopgave:"Lad der blive lys"
- et gruppeprojekt m. Christel og Cholada
Problemstilling
Som det første lagde Christel, Cholada og jeg ud med at brainstorme på begrebet "lys" hver især. Herefter fremlagde vi vores umiddelbare tanker for hinanden og udfærdigede følgende problemstillinger i fællesskab:
![]() |
Fælles brainstorm |
Vi ønskede at skabe et design, hvor brugeren kunne være medskabende, og hvor der var vægt på det æstetiske og sanselige. Disse overvejelser tilsammen medførte følgende problemformulering:
Hvordan kan man skabe en lyskilde, der inviterer brugeren til at være medskabende ved f.eks. at kunne tilpasse lyskilden til relevante funktioner eller lege med lampens æstetiske udtryk ved hjælp af forskellige sammensætningsmuligheder (herunder materiale, form og farve)
Med inspiration fra "Designkompasset" fra www.designtoimprovelifeeducation.dk
Lod vi os i vores proces inspirere af fremgangsmåden forbered, forstå, formgiv og færdiggør.
Ideudvikling
Efter at have diskuteret forskellige umiddelbare ideer gik vi hver til sit og aftalte, at vi alle tre skulle udvikle og tegne ideer, til vi sås igen, og at vi herefter ville videreudvikle en fælles idé. Da vi mødtes igen havde vi hver især tegnet på ideer:
![]() |
Mine indspark i idéfasen |
Udvælgelse af idé
Efter at have gennemgået de forskellige ideer, blev vi enige om at gå videre med Choladas idé om at udvikle en lampe inspireret af "charms", smykker hvor man selv kan tilføje delelementer. Denne tanke favnede flere af de ideer, vi havde været inde på og åbnede op for at skabe tre forskellige bud på afskærmning ud fra samme grundidé. Vi udviklede herefter en fælles træfatning med huller, hvorpå brugeren selv kunne påsætte forskellige elementer, og som dermed angav rammen for os alle tre.
![]() |
Model af fælles træfatning |
![]() |
Fatningen drejes |
"Temapakker"
Vi valgte efterfølgende at opsætte nogle rammer for hver af vores lamper, hvor Christel skulle arbejde ud fra vinter, Cholada ud fra sommer og jeg selv ud fra efterår. Dette valgte vi at gøre ud fra tanken om at vores koncept også kunne indeholde "temapakker", som brugeren kunne købe og selv sammensætte og købe dele til, hvis de havde brug for inspiration. Disse "temaer" udgjorde samtidig nogle benspænd som kunne inspirere os i den videre idéudvikling.
"Moodboard og skitser"
Efter vi havde drejet vores træfatninger gik vi hver til sit og begyndte at udvikle ideer og moodboard.
![]() |
Moodboard - efterårslampe |
Ideer og skitser jeg udviklede undervejs


Minimodeller i papir