Modulopgave 1 og 2 efteråret 2015



2. Modulopgave 

- Et undervisningsforløb, udvikling af undervisningsmateriale og egen undersøgelse

Del 1: Arbejdsproces

Brainstorm

I vores proces, lagde Cholada og jeg ud vi ud med at brainstorme på, hvilket emne/projekt, som vi ville bruge som omdrejningspunkt i vores undervisningsforløb. Vi besluttede fra start, at vi gerne ville udvikle et forløb til vores praktikskole - en 3.4. klasse.
I begyndelsen har vi ideer som kostumer, natlampe og skærmebræt. På nettet fandt vi en underviser, der havde arbejdet med at lave cirkusknager, hvilket vi blev inspireret af og derfor faldt valget på knager. 






Da vi ønskede, at arbejdet skulle have en vinkel begyndte vi igen at brainstorme på knager og valgte endte med at stå mellem superhelte og "til en du holder af". Vi endte med at gå med "til en du holder af" og besluttede, at vi hver især skulle udvikle en knage sideløbende med udviklingen af undervisningsplanen, hvor vi selv prøvede kræfter med emnet. 





Fælles arbejdsbord
Da vi ønskede at kunne medbringe vores egne knager som eksempler i praktikken, ville vi gerne finde "to vi holdte af", der kunne repræsentere spændvidden i emnet. Cholada endte derfor med at lave en knage til en hundehvalp hun kender, og jeg til min mormor. 

Skitsering og udvælgelse af genstande



Da jeg havde udvalgt genstande, opskalerede jeg formen og skar tegningen ud, så den kunne øverføres på en træplade, som vi havde valgt skulle udgøre grundmaterialet og "baggrunden" på knagen.




Udvælgelse af knagestørrelse

Dernæst skulle knagen om formes skæres ud i træ. Vi fandt en finerplade af passende tykkelse og prøvede både forskellige savestillinger med løvsaven og anvendte dekupørsaven til bl.a. at skære knagerne med. Efterfølgende laminerede vi knagerne ud af to stykker finer. 


 



















I midten af min knage var det hensigten, at jeg ville brodere et motiv, da min mormor var dygtig til at brodere, strikke mm. Derfor fik jeg købt en syring og gik i gang. Motivet skulle være en badmintonbold og en ketsjer og første udkast endte med at se sådan her ud:
Da jeg ikke var tilfreds med dette, besluttede jeg at prøve igen og lagde denne gang ud med at skabe en fornemmelse af net i baggrunden og en fjerbold i forgrunden.


 


Efter mange timer med brodering skulle knagen til at samles, kagerullen og spillekortene udsmykkes. Jeg valgte at male bagrunden på spillekortene og klistre papfigurer ud i stedet for at tegne eller male, da dette gav et mere skarpt udtryk. På kagerullen malede jeg med farveblyanter for at skabe en blød graduering af træfarven, så rullen fik mere form. 






Knagen sleb jeg og valgte at binde noget rødt garn rundt om det lige stykke, så den ligeledes deltog i fortolkningen af knagen til min mormor. Det endelige resultat kom til at se sådan ud:


























Del 2: Teknikprøver










Del 3: Undervisningsforløb


1. Undervisningsgang: “Præsentation af projekt”

Mål
Egne mål:
-      At skabe relation lærer/elev imellem
-      At eleverne opnår en forforståelse for forløbet ved at få et overblik over UV planen og se eksempler af produktet.
-      At eleverne påbegynder deres designprocess

Vidensmål (fra ffm):
Eleven har viden om skitsers formål og struktur

Dagsorden:
  • Præsentation af os og dem + leg
  • Overblik over ugerne - vi visualiserer på et ark
  • Præsentation af projektet “Lav en knage til én du holder af”:
    • Billedinspiration i form af eksempler på knager
    • Vi viser vores egen knage
  • Vi taler fælles om, hvem de kunne forestille sig at lave knagen til
  • “Profilpapiret” udleveres og personen udvælges
  • De udfylder “profildelen” på papiret
  • Vi samler op og hører, hvad hinanden har fundet ud af
  • De begynder på at tegne mulige genstande eller andet, der kunne karakterisere deres person (Mappe med hjælpetegninger udvikles)
  • Oprydning
  • Opsamling

Evaluering:
-      Vi taler løbende med eleverne enkeltvis og fælles
-      Fælles slutevaluering - dagens erfaringer og aktiviteter deles


2. Undervisningsgang: “Profilpapir”

Mål
Vores egne mål:
-      At eleverne arbejder med at finde på ideer bl.a. via skitser
-      At de med støtte kan forholde sig selektivt og kreativt til hvilke muligheder, de har for at gengive motiver til knagen
           
Færdighedsmål (fra ffm):
-      Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer indenfor givne rammer herunder med digitale værktøjer

Dagsorden:
  • Vi stiller vores knage frem til at hjælpe hukommelsen
  • Status - hvad lavede vi sidste gang og hvad skal der ske i dag
    • Profilpapir
    • Hvilken person har I valgt at lave knagen til?
  • Arbejde videre med ‘profilpapiret’.
    • Fortsætte skitser på papir (støtteskitser)
  • Tegne skitse over på pap og klippe den ud
  • Overføre skitse til plade
  • Oprydning
  • Opsamling

Evaluering:
-      Vi taler løbende med eleverne enkeltvis og fælles
-      Delmål: At eleverne har fået lavet deres skitse
-      Fælles slutevaluering - dagens erfaringer og aktiviteter deles


3. Undervisningsgang “Udskæring af træplade med løvsav”

Mål
Egne mål:
-      Eleverne får kendskab og erfaring med brug af løvsav – herunder at de kan følge den optegnede linje med saven og kan fornemme det træk de skal bruge for at save så optimalt som muligt. 

Færdighedsmål og vidensmål (fra ffm)
Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge
Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
 Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker

Dagsorden:
  • Fælles status
  • Træværksted:
    • Instruktion til løvsaven
    • Bagpladen til knagen skæres ud
    • Krogen skæres ud (skabelon udleveres)
    • Evt. laminere krogen

  • Oprydning
  • Opsamling

Evaluering:
-      Vi taler løbende med eleverne enkeltvis og fælles
-      Fælles slutevaluering - dagens erfaringer og aktiviteter deles.
-      Delmål: Alle får udskåret træpladen og knagen



4. Undervisningsgang ‘Udsmykning af Knagen’

Mål:
Egne mål:
-      Eleverne får indblik i forskellige teknikker og deres anvendelsesmuligheder

Færdighedsmål og vidensmål (fra ffm):
-      Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion
-      Eleven har viden om bløde og hårde materialer
-      Eleven har viden om enkle materiale forarbejdning

Dagsorden
  • Fælles status
  • Vi viser forskellige teknikker (maleri, flet, broderi, strik, collage)
  • De udvælger to teknikker, som de gerne vil bruge til at udsmykke deres knage
  • Værkstedsarbejde
  • Oprydning
  • Opsamling

Evaluering:
-      Vi taler løbende med eleverne enkeltvis og fælles
-      Fælles slutevaluering - dagens erfaringer og aktiviteter deles
           


5. Undervisningsgang ”Udstilling”


Mål
Egne mål:
-      Eleverne formår at anvende udvalgte teknikker, og kan forholde sig til den proces, som de har været igennem

Færdighedsmål (fra ffm):
-      Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg
-      Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer

Dagsorden:
  • Fælles status
  • Færdiggør knagen
  • Oprydning
  • Ophængning i klassen eller på gangen
  • Fremvise vores produkter
  • Evaluering og tak for denne gang

Evaluering:
-      Vi taler løbende med eleverne enkeltvis og fælles
-      Fælles evaluering på hele forløbet ud fra forberedte og aktuelle spørgsmål såsom: Hvad har jeg lavet? - Hvilke materialer har jeg arbejdet med?Hvordan har jeg arbejdet med materialet? osv.



Del 4: Undervisningsmaterialer


I forbindelse med at eleverne skal arbejde med forskellige teknikker, har Cholada og jeg udviklet to forskellige undervisningsmaterialer. Det ene er en trin-for-trin-instruktion og det andet er en instruktionsvideo. Vi ønskede her at afprøve to forskellige medier til at instruere i, da begge har sine fordele og ulemper. Resultatet kom til at se sådan ud:


Video med 3 forskellige broderisting og instruktion






Trin-for-trin-guide om at flette med fire snore











________________________________________________________________________________



1. Modulopgave:"Lad der blive lys" 

  - et gruppeprojekt m. Christel og Cholada 


Problemstilling
Som det første lagde Christel, Cholada og jeg ud med at brainstorme på begrebet "lys" hver især. Herefter fremlagde vi vores umiddelbare tanker for hinanden og udfærdigede følgende problemstillinger i fællesskab:



Fælles brainstorm
Vi valgte ud fra vores brainstorm at arbejde videre med ordene multifunktionel, foranderligt, justerbart og oplevelse.

Vi ønskede at skabe et design, hvor brugeren kunne være medskabende, og hvor der var vægt på det æstetiske og sanselige. Disse overvejelser tilsammen medførte følgende problemformulering:

Hvordan kan man skabe en lyskilde, der inviterer brugeren til at være medskabende ved f.eks. at kunne tilpasse lyskilden til relevante funktioner eller lege med lampens æstetiske udtryk ved hjælp af forskellige sammensætningsmuligheder (herunder materiale, form og farve)


Med inspiration fra "Designkompasset" fra www.designtoimprovelifeeducation.dk
Lod vi os i vores proces inspirere af fremgangsmåden forbered, forstå, formgiv og færdiggør. 
Ideudvikling
Efter at have diskuteret forskellige umiddelbare ideer gik vi hver til sit og aftalte, at vi alle tre skulle udvikle og tegne ideer, til vi sås igen, og at vi herefter ville videreudvikle en fælles idé. Da vi mødtes igen havde vi hver især tegnet på ideer:


Mine indspark i idéfasen

















Udvælgelse af idé
Efter at have gennemgået de forskellige ideer, blev vi enige om at gå videre med Choladas idé om at udvikle en lampe inspireret af "charms", smykker hvor man selv kan tilføje delelementer. Denne tanke favnede flere af de ideer, vi havde været inde på og åbnede op for at skabe tre forskellige bud på afskærmning ud fra samme grundidé. Vi udviklede herefter en fælles træfatning med huller, hvorpå brugeren selv kunne påsætte forskellige elementer, og som dermed angav rammen for os alle tre.


Model af fælles træfatning
Fatningen drejes




"Temapakker"
Vi valgte efterfølgende at opsætte nogle rammer for hver af vores lamper, hvor Christel skulle arbejde ud fra vinter, Cholada ud fra sommer og jeg selv ud fra efterår. Dette valgte vi at gøre ud fra tanken om at vores koncept også kunne indeholde "temapakker", som brugeren kunne købe og selv sammensætte og købe dele til, hvis de havde brug for inspiration. Disse "temaer" udgjorde samtidig nogle benspænd som kunne inspirere os i den videre idéudvikling.



"Moodboard og skitser"
Efter vi havde drejet vores træfatninger gik vi hver til sit og begyndte at udvikle ideer og moodboard.

Moodboard - efterårslampe































Ideer og skitser jeg udviklede undervejs







Minimodeller i papir



Indkredsning og udvælgelse af størrelser på metalskålene: 



   


Samling af stik og ledning:



Udarbejdelse af metalskåle:


































Endelige lampe til udstilling: