Åben skole

"Langeliniekajen"


Som første led i løsningen af "åben skole"-opgaven lavede vi (Cholada og jeg) en brainstorm over mulige steder, man kunne arbejde med. I vores proces har vi ladet os inspirere af designskompassets fire faser; forbered, forstå, formgiv og færdiggør http://designtoimprovelifeeducation.dk/da/content/kompas#0

Brainstorm































I vores ideudvikling var der nogle ord, som gik igen; oplevelse, ophold, forladt, venten, tid, det at standse op, sanse og være til stede. Vi blev hurtigt optaget af åbne og tomme pladser i byrummet eller landskabet. En plads der måske blev overset. Det gjorde, at vi kom frem til at ville arbejde med, hvordan man kunne skabe en ny oplevelse af et eksisterende sted og vores valg faldt på "promenadebygningen" ved langliniekajen.

Vi gik derefter i gang med at udvikle på konkrete ideer til, hvordan vi kunne arbejde med at designe noget til stedet, og hvordan eleverne ville løse denne opgave. Det medførte følgende skitser:







Vi fandt på at lave nogle mobile rammer, hvori man kunne arbejde med at designe et indhold. For yderligere at visualisere og konkretisere vores idé, lavede vi en mock-up af pap:





Vi fandt frem til følgende materialer og størrelsesforhold:

Materialer: Træ og jernbeslag
Størrelser: Udvendige rammer 7,5x2m og indvendige rammer 3mx2
Funktion: Afskærmning, ophold, oplevelse, udsmykning
Mobilitet: Den store ramme er flytbar. Den indre ramme kan skiftes ud og skydes fra side til side, hvis dette ønskes.


Så gik vi i gang med at lave den indvendige ramme, som vi derefter ville kunne designe et indhold til. Vi valgte, grundet de store dimensioner, at skalere vores projekt og produkt ned i størrelse men anvende de tænkte materialer.
Rammen valgte vi at bygge i fyrtræ, og vi udfærdigede en hver. Jeg valgte at save og stemme to hjørner ud i hånden og save to på båndsaven for at afprøve begge dele.















Nu var vi klar til designe indholdet, hvilket er den opgave, vi også har tænkt, at eleverne skulle løse i et undervisningsforløb.

Først samlede vi vores registreringer, dernæst hvilket behov der kunne være og lavede så en problemstilling, som vi kunne arbejde videre ud fra:


Vores registreringer ved Langeliniekajen


(Billeder fra google)


Butikker med skilte, markiser - outlets
Krogede lygter på toppen
Rødlige bygninger bagved
Dødt
Kaotisk, flygtigt ind og ud
Krydstogtskibe - turister, mylder, stress
Minus miljø – ikke en del af resten af byen
Meget lang bygning hvor man går tur ovenpå - fornemmelse af mur/bro, noget der forbinder/adskiller
Få træer med bænke i mellem
Iskiosk
Lille fyrtårn
Følelse af udkant
Ikke et sted hvor man standser op - følelse af at man skal bevæge sig/gå
Fine detaljer i mursten og bygningens arkitektoniske udtryk
Bygget i 1894
Promenadegang


Materialer: Beton, sten, få træer, rækværk, jern, brosten, asfalt


Behov

  • At bryde med den oplagte rette rute som man oftest bare vader igennem uden at standse op eller nyde udsigten særligt
  • Når man er hævet fra jorden er der potentiale for, at man kan bevæge sig frit ift. biler osv. Samtidig kan det give ro, når der er mange mennesker på jorden og plads til at nyde udsigten, men dette mener vi ikke lykkes til fulde, da det opleves en smule stemningsforladt og dødt.
  • Når man går på bygningen, får man lyst til at opholde sig, men bænkene og indretningen med jernnet på gelænderet gør, at det ikke føles oplagt eller naturligt at sætte sig og nyde udsigten.
  • Hvis man skulle opholde sig, ville det også være rart at blive afskærmet ift. lejlighederne bag ved og vinden/regn fra havnen.


Problemstilling

Hvordan kan man arbejde med at designe en ny oplevelse af et eksisterende rum? 


Moodboard 


I løsningen af denne problemstilling lavede vi følgende moodboard for at indfange den stemning og de farver, materialer etc, som vi ønskede at arbejde med.


Vi ønskede at skabe et design, som lå i tråd med havnens miljø med industri og skibsfart. Samtidig ønskede vi at designe et "opholdssted", hvor brugeren fik mulighed for at standse op, betragte udsigten og få et lille hvil samt indtænke en form for afskærmning for de bagvedliggende bygninger. Vi valgte at arbejde med fletteteknik med inspiration fra fiskenet og køjer, og samtidig valgte vi at arbejde med enkle knuder for at skabe en lethed og "gennemsigtighed" i udtrykket.


Skitser og fletteprøver








Og så gik vi i gang med at flette...





Det endelige resultat




Skitsering af undervisningsforløb




Undervisningsplan “Oplev et sted på ny”



I princippet tænker vi, at denne designopgave kan løses hvor som helst. Det essentielle er, at opgaven forholder sig stedspecifikt og tager sit udgangspunkt i, hvad stedet mangler, hvordan det kunne optimeres, hvordan det opleves etc.

Vi forestiller os, at eleverne flere gange besøger stedet og tager billeder samt noterer i logbøger undervejs. Deres observationer samler de bl.a. i en ideudviklingsfase, hvor de udarbejder et moodboard og projekttavle, som de kan arbejde videre ud fra.


Overordnet mål for opgaven:

  • at eleverne med udgangspunkt i et specifikt sted kan udarbejde et design, som bidrager til en ny oplevelse af et “rum”  
  • at eleverne kan anvende relevante håndværksmæssige teknikker og bruge dem på en meningsfuld måde
  • at eleverne arbejder med designprocess, herunder ideudvikling, brugerundersøgelse, eksperimenter af materiale og teknik, dokumentation af arbejdsprocessen, evaluering af egen process.
  • at eleverne kan give konstruktiv respons til klassekammerater
  • at eleverne kan indgå i gruppearbejde


1. “Undersøg stedet”

Registrer:  
    • Hvilke materialer, farver, bygninger, genstande etc. er der på stedet? 
    • Hvilken funktion har stedet?
    • Hvilke brugere er der på stedet? (f.eks. folk der lufter hunde, løbere, krydstogtsbesøgende, kaffeaftaler)
    • Hvilke lyde er der? (biler, færge, snak, måger)
    • Hvilke lugte er der? (friture, blomster, hav, tang, kaffe, røg)
    • Hvordan er stemningen? (Rar, behagelig, uhyggelig, tom, kaotisk, stille, dødt)

2. Find et “problem” eller noget der ikke fungerer

    • Interview brugere af stedet: Hvad kan de godt lide ved stedet? Hvad kan de ikke lide ved stedet? Hvis de skulle ændre en ting, hvad kunne de så godt tænke sig det var
    • Noter hvad I selv tænker kunne være bedre, anderledes?


3. Præsentation af opgavens rammer  
    • Eleverne vælger sig ind på en af nedenstårende tre kategorier ud fra brugerundersøgelsen og eget behov. Vi har på forhånd besluttet i hvilket område skærmene skal placeres.
    • Tre kategorier:
      • Design en aktivitet
      • Design noget man kan sidde/ligge på
      • Design noget man kan kigge på


4. “Ideudvikling”

    • Hvilken funktion skal jeres ramme have
    • Hvordan skal den se ud? Lav en skitse
    • Overvej følgende: 
      • Hvilke håndværksmæssige teknikker vil man anvende?  
      • Hvilke materialer vil man arbejde med?
    • Skal rammen arbejde med eller mod det omkringliggende miljø (kontrast eller underbyggende farver, materialer, teknikker etc.)
    • Udarbejdelse af mockup i pap 


5. “Undersøgelser af materiale og teknikker”

  • Eleverne får mulighed for at afprøve diverse teknikker og materialer i forskellige workshops.
  • Eksempler på workshops: Broderi, syning, fletning, konstruktioner i træ, filt mm.


6. “Opstart af det endelige produkt”
  • Værkstedsarbejde de næste 2 undervisningsgange.
  • Eleverne får løbende individuelle vejledning og støtte.


7. “Præsentation af produkt”
  • Fremlæggelse: Gennemgang af process (skitser, moodboard, arbejdsbilleder) + visning af produkt
  • Evaluering af forløbet
  • Placering af produkterne på lokationen.
  • Fernisering

Undervisningsmateriale

Da vi forestiller os, at eleverne kan vælge at arbejde med stof, har vi valgt at lave en instruktionsvideo, der viser, hvordan man kan sy kanter på sit stofstykke.